"Multiliteracies": Nye literacies, ny læring

Bill Cope og Mary Kalantzis
Artiklen
"Multiliteracies": Nye literacies, ny læring er skrevet i 2009 af Bill Cope og Mary Kalantzis. Den er oversat til dansk af Martin Hauerberg Olsen og redigeret af Jesper Bremholm.
PDF egner sig bedst til PC og Windows-baserede enheder
ePUB egner sig bedst til Mac, iPad, iPhone on Android
Film 1
Seniorforsker ved Nationalt Videncenter for Læsning Jesper Bremholm fokuserer blandt andet på Bill Cope og Mary Kalantzis' artikel som et manifest og som en opdatering af New London Groups originale artikel fra 1996.
Film 2
Kristine Kabel, der ph.d. og adjunkt ved DPU, fortæller blandt andet om literacy-undervisningen i danskfaget med udgangspunkt i Bill Cope og Mary Kalantzis' artikel. Hun forklarer også, hvordan artiklen kan ses i forlængelse af udvidelsen af danskfaget med multimodale tekster.
Film 3
Lone Nielsen, der er adjunkt på UCL ved Læreruddannelsen på Fyn, fremhæver blandt andet artiklens forståelse af literacy-undervisning som en social praksis, der skal udvikles, og knytter også literacy-begrebet til folkeskolens formålsparagraf.